El tacte i la sol·licitud com a pilars fonamentals i bàsics pel creixement de l'infant. |
Aquesta recopilació de múltiples situacions i interessants
reptes en l'àmbit educatiu, no només va dedicat als mestres, sinó que també resulta ser una bona
guia pels pares ja que aconsegueix definir d'una manera coherent la bona pedagogia.
L‘autèntica pedagogia
requereix una sintonia atenta de tot el propi ser amb l’experiència que el nen
té del món. En l’educació és important que el mestre sigui conscient de com els
alumnes el perceben com a tal i d’aquesta manera conrear alguns aspectes de la
nostra forma de ser o comportament per no transmetre valors o idees poc
adequades.
Per ensenyar als demés cal crear
condicions per l’autèntic aprenentatge, cal ser un exemple a seguir, actuar amb
coherència, reforçar i cultivar
diàriament aspectes com la sol·licitud, el tacte o la sensibilitat,
saber que els propis coneixements encara no estan finalitzats i tenir
disciplina, saber quina postura tenim davant la vida i com ens orientem.
“Para enseñar a los demás, primero
has de hacer tú algo muy duro:
has de enderezarte a ti mismo.” Buda
has de enderezarte a ti mismo.” Buda
Personalment, el llibre de Max
van Manen m’ha fet tornar al passat ja que en molts casos m’hi he sentit
identificada. Llegint les anècdotes i els exemples que l’autor escriu en el seu
llibre he pogut contemplar tant la postura del nen com la postura del mestre.
Aquesta lectura recomanada per la professora d'antropologia de l'educació, m'ha semblat clara i
entenedora m’ha ensenyat com n’és d’important la relació amb els altres, no
només amb els nens sinó també amb les persones que t’envolten. Crec que per ser un bon mestre
has de començar per endreçar-te el cap, tenir una ètica i una moral, tenir uns
principis bàsics. Quan estàs bé amb tu mateix pots dedicar-te plenament als
altres. Moltes vegades estem davant d’una persona físicament però la nostra
ment està pensant en qüestions que ens amoïnen, d’aquesta manera no hi ha una
connexió del físic amb la ment i per tant no estàs realment davant de l’altre
persona. En canvi, si la teva ment està coordinada amb el teu cos vol dir que
estàs vivint aquell moment amb plenitud i pots atendre millor a l’altre.
Per exemple, a la Lola se li
ha mort el gos i decideix anar a casa de la Maria per explicar-li. La Lola està
molt trista per la pèrdua i quan acaba d’explicar-li el que ha succeït espera
que la seva amiga la consoli. Tot i que la Maria semblava estar molt atenta al
que li estaven explicant, només li contesta: Anem a la perruqueria? Tanquen
d’aquí dues hores...
A la Lola només li interessava
el seu aspecte i durant la seva conversa amb la Lola estava pensant quan temps
li quedava abans de que tanquessin la perruqueria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada